
Vetskapen om vilka faktorer som kännetecknar sunda organisationer är sedan lång tid välkänt. Hur kommer det sig då att denna kunskap inte får genomslag i högre grad.Tio faktorer som bestämmer organisatorisk sundhet förefaller rimliga, då jag återigen läser en artikel av Matthew B. Miles som skrevs redan 1965. Artikeln fick jag ta del av då jag genomgick den statliga rektorsutbildningen 97 A vid Uppsala Universitet.
1. Målcentrering
2. Fungerande kommunikationssystem
3. Optimal maktspridning
4. Resursutnyttjande
5. Sammanhållning
6. Känsloklimat (Kännetecknas av välbefinnande eller tillfredsställelse
7. Förnyelseförmåga
8. Självständighet
9. Anpassning
10. Problemlösningsförmåga
De tio faktorerna utesluter inte varandra och samspelar intensivt i varje enskild lokal organisation. Att få dessa faktorer att samspela på ett vinnande sätt av alla berörda är en garant för utveckling och framåtskridande. Sätt din organisation eller arbetsgemenskap under "luppen"!
Tio mycket viktiga punkter för att vara professionell i sitt yrkesutövande.
SvaraRaderaEn annan sak som jag tycker är mycket viktigt i sammanhanget är att inte göra sig förmer än andra. Åtmnstone i våra offentliga verksamheter där vi alla är anställda av skattebetalarna.
Det har skett en förskjutning på detta område. Vanligt folk har börjat förse sig själva med titlar och löner som inte alls är förenliga med jämställdhets- och jämlikhetstanken.
Dessutom utövas makten inom den offentliga förvaltningen på ett skrämmande sätt med lögner och maktövergrepp som redskap, man blir ju mörkrädd.
I min värld började oegentligheterna i och med införandet av individuella löner. Då slutade folk att reagera och bry sig, istället började folk att tystna och en del tog till fjäsket för att komma upp sig och för att få högre lön.
Annars är allt väl...
Kram på dig kloka kvinna